cookis

cookis

cookis

wtorek, 15 stycznia 2013

Dlaczego RAW?

Często słyszę pytanie dlaczego robię większość zdjęć  w RAW?
Czasem ciężko mi to wytłumaczyć bez pokazania zdjęcia.
Chce wiec pokazać to na jednym zdjęciu.

Lewe zdjęcie to RAW wywołany bez obróbki - tak by wyglądał JPG.
Środkowe zdjęcie to plik RAW po obróbce w programie graficznym Camera RAW i konwersji do JPG.
Prawe zdjęcie jest finalne czyli po obrobieniu w Photoshopie.




Tu chce pokazać różnice jeśli bym surowy RAW obrobiła tak samo w PS jaki "wywołany" RAW

10 komentarzy:

  1. Wystarczyloby wyciagnac z prawego zdjecia troche szczeglow w cianiach i byloby ok - banalna korekta krzywych. Ty na finalnym zdjeciu tracisz 90% szczegolow w swiatlach- jest ono gorsze niz zdjecie bez jakiejkolwiek obrobki. Taki sam efekt uzyskasz ustawiajac na aparacie korekte naswietlenia +1. Wiec jaka jest odpowiedz na pytanie "dlaczego RAW"?

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany, a ja się pogubiłam troszkę. To znaczy pierwsze z lewej jest RAW a z prawej, jakie? Czy wszystkie są RAW, tylko obrobione w różnych programach? Na zdjęciu nr 2 bardziej wersja z lewej mi odpowiada :)
    Muszę więcej poczytać o tych RAW i sama popróbować.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie do RAW nie trzeba przekonywać, bo w nich robię, ale... no właśnie, mnie by te zdjęcia, które pokazałaś nie przekonały. Bo to po prawej, finalne dla mnie jest gorsze od środkowego, ale zarazem, żadne z nich nie pokazuje, jak wiele można z tego RAWa wyciągnąć. Kwestia tematu - dużo bieli. W finalnym ponad połowa informacji jest zgubiona. Ja bym zrobiła inaczej - otoczenie zostawiła jak jest na zdjęciu środkowym, a tylko rozjaśniła postacie tak, jak są na finalnym...

    OdpowiedzUsuń
  4. ja też się pogubiłam...

    chciałabym zacząć robić w rawach ale to dla mnie czarna magia...

    OdpowiedzUsuń
  5. myślałam że napisałam jasno :(
    pierwsze raw czysty zwykły bez obróbki
    dwa raw po wywołaniu
    trzy po mojej wizji jak powinno to zdjęcie wyglądać

    drugie zdjęcie

    raw i jpg tak samo obrobione w ps - moja wizja artystyczna zdjęcia

    mam nadzieję że teraz jasno napisałam

    i wiem jedno jeszcze na pewno takie zestawienia pokazowe będę robić raz na jakis czas

    OdpowiedzUsuń
  6. Klisza - polecam książki Kelbiego ja się z nich uczyłam a potem sama eksperymentowałam na ile mi czas pozwala

    OdpowiedzUsuń
  7. Teraz trochę jaśniej:)

    Którą książkę konkretnie? bo wiem że jest ich dużo,
    raz eksperymentowałam trochę, wrzuciłam RAW do Camera Raw, pobawiłam się przesuwakami, mniej więcej jak chciałam, ale kolory ciągle były nie takie jakie być powinny. Nie potrafię osiągnąć takich jakie bym chciała. A sam wywołany Raw bez prób obróbki w moim przypadku to katastrofa, szare, ciemne bez kontrastu. Dlatego fotografuję w jpg (co też mi trochę nie wychodzi) z nadzieją że kiedyś nauczę się jak obchodzić się z Rawami. Ojj dłuuuuga droga...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klisza
      Wybierz Edycje Zdjęć sa wydanie takie jakiego masz PS. Wtedy w pelni i Ps i książke wykorzystasz.

      Usuń
  8. Moim zdaniem z RAW warto skorzystać choćby dlatego, że na wyświetlaczu aparatu zdjęcie może być ok, przychodzimy do domu i stwierdzamy, że nadaje się jedynie do osunięcia i w sumie gdyby było w JPG, to można wywalić, ale w RAW mamy możliwość poprawy ustawień aparatu! Tym samym zdjęcie jest do uratowania. Na JPG nie poprawi się WB bez ingerencji w inne części obrazu, w RAW'ie skorygujesz sam balans i wiele innych opcji. Jednakże obróbka samych RAW'ów też wymaga pewnej wprawy, no ale jak się nie spróbuje...

    OdpowiedzUsuń