cookis

cookis

cookis

poniedziałek, 8 czerwca 2009

chleb na zakwasie

Nadciągnęła do W-wy moda na pieczenie własnego chleba na zakwasie. Nie dziwię się dlaczego, wiem co jem i jestem syta.
Przepis na chleb
1 szkl. siemienia lnianego
1 szkl. płatków owsianych
1 szkl. ziaren słonecznika
1 szkl. mąki żytniej
1 szkl. otrębów pszennych
2 łyżeczki soli
1 łyżeczka cukru
1 kg i 1 szkl. mąki pszennej (czasem częściowo zastępuję ją mąką orkiszową bo wiem że jest bardzo zdrowa)
zakwas
2 łyżki miodu
1 szkl. ugotowanej kaszy gryczanej (wolę dodać jaglana bo ma ciekawe właściwości)
ewentualnie pestki dyni kminek

Wszystko dodać do miski i wymieszać. Następnie miód rozpuścić w 1 szkl wody. Dodać 5 szkl ciepłej wody. Wymieszać i odebrać ciasto na zakwas (do słoika do maks. 2/3 słoika zakręcić zakrętkę wstawić do lodówki). Ciasto włożyć do 2 keksówek posmarowanych masłem i posypanych mąką. Ciasto wyrównać wilgotną ręką przykryć ściereczką i odstawić na 12 h. Piec w temperaturze 18o stopni ok 1h20 . Smacznego

6 komentarzy:

  1. tak, ze wszystkich stron widze ostatnio chleb na zakwasie:) i Ty tak kusisz, oj Asiu:) na razie nabylam kosze do wyrastanie chlebe i poszukalam mak różnych:) tylko przeslij kochana troszke natchnienia i tez upieke:)

    Kasia-grocha

    OdpowiedzUsuń
  2. ale narobiłaś mi ochoty... mniam...

    podoba mi się pierwsze zdjecie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwsze zdjęcie ma w sobie coś wręcz
    ...mistycznego. Wcale nie żartuję.
    A ostatnie - wręcz pachnie świeżym ,
    prawdziwym chlebem ;)
    (...mimo iż -
    nie jadam chleba praktycznie w ogóle... ;p ,
    a wyjątkowo - wyłącznie czarny lub ryżowy
    ciemny).
    Lubię za to - zapach chleba
    i to bardzo.

    Pozdrowienia!;)
    -Marius

    OdpowiedzUsuń
  4. Chciałam ci tylko napisać że upiekłam twój chlebek
    I jest to ABSOLUTNA REWELACJA !!!!!!!!!!!!!!
    Jeden z najlepszych jakie jadłam.
    Mało tego- jeden z najprostszych w wykonaniu !!!!
    Mimo że nie miałam płatków owsianych i że wyrastał nie 12 ale jakieś
    20 h (było trochę chłodno w domku i finalnie go włożyłam na 30st do
    piekarnika na 4 h bo wolno się zbierał) jest dla mnie absolutnym
    hitem
    Bardzo dziękujemy razem z mężulem . Stoi przy mnie, zagryza z
    masełkiem i micha mu się śmieje .

    Częsciowo też dodałam makę razową orkiszową i jest na kaszy
    gryczanej bo jaglanej nie miałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. super bardzo się cieszę
    jak nie ma jakieś składnika to trudno - mnie się czasem to zdarza
    a ciasto lepiej rośnie jak jest luźniejsze
    mąż mówi że mu bardziej smakuje z kaszą gryczaną wiec tak teraz
    robię
    smacznego

    OdpowiedzUsuń